Inloggen of Registreer
::  Startpagina  ::  Downloads  ::  Je Account  ::  Forums  ::
De Federatie
· Info
· Verenigingen
· Het Bestuur

· Fotowedstrijd
· Nieuwsbrief

· Wetgeving:
    ·  Soortenbesluit 
    ·  Rapport dierenwelzijn 
Modules
· Startpagina
· Archief Verhalen
· Beveel ons aan...
· Downloads
· Encyclopedie
· Forums
· Fotoalbum
· Gezocht & Gevonden
· Je Account
· Journaal
· Links
· Nieuws inzenden
· Nuttige Info
· Onderwerpen
· Peilingen
· Privé-berichten
· Recensies
· Top 10
· Wat is valkerij?
· Weerbericht
· Zoeken
Google Search
Google
Forum

Valkerij en Mode
 Louter hypothese -1-
 34 gasten ?????
 the international falconer
 opgelet schokend!!!
 golden glove
 gratis fretjes

valkeniers.be Forums

Nieuwste foto's

IMG_1404.jpg

IMG_1403.jpg

slechtvalk~0.jpg

Herschaalde kopie va ...

kalkoengier.jpg

Ga naar het fotoalbum
Wie is Online
Er zijn op dit moment, 26 gast(en) en 6 lid(leden) die online zijn.

U bent een gast. U kunt gratis een account aanvragen door hier te klikken
valkeniers.be: Forums

valkeniers.be :: Bekijk onderwerp - tips gezocht
Inloggen Registreer FAQ Gebruikerslijst Zoeken
De portaalsite voor valkeniers en roofvogel-liefhebbers

valkeniers.be Forum Index -> Berichten -> tips gezocht
Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
tips gezocht
BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 12:36 pm Reageer met quote
NoukensDirk
gebruiker

Hey iedereen.

Ik ben nu reeds 2 jaar bezig met roofvogels en heb al redelijk wat info ingewonnen via een kweker, via internet, via boeken.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een Harris aan te schaffen.
Deze heb ik nu een 4-tal maanden. Heb haar gekocht op de leeftijd van 4 weken.
momenteel neem ik haar dagelijks een 3-tal keer op de hand, telkens een half uurtje.
Ook wandel ik vaak met haar in de omgeving, om haar aan auto's, mensen te laten wennen.
nu ben ik sedert deze week begonnen met haar dagelijks aan een lange lijn buiten te laten om haar naar mijn hand te laten terug keren met een fluitje.

Ik weet dat ik nog fouten zal maken, en dat de kans bestaat dat de harris ook al eens weg kan vliegen. misschien zelfs door mijn eigen toedoen of onwetendheid.

Ik hoop dan ook dat jullie, ervaren rotten in de valkerij, me nog tips kunnen geven over de harris en zijn algemene kenmerken.
Jullie zijn ook ooit moeten beginnen met deze passie, dus vraag ik niet om me af te straffen met weet ik wat voor berichten Confused , maar om bruikbare info om mijn vogel de best mogelijke training / verzorging / huisvesting te kunnen blijven geven en verbeteren.

alvast vriendelijk bedankt,

mvg,

Dirk
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 1:14 pm Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Dag Dirk,

Er is toch iets wat ik niet begrijp, een 4-tal maanden geleden heb je de vogel aangeschaft en deze was toen 4 weken?
Nu zijn we maart => aanschaf november? => al 4 weken => geboren in oktober? Ben je zeker over de leeftijd? Dit lijkt me onwaarschijnlijk daar harrisen broeden in het voorjaar. Ook dat je de vogel al op 4 weken weg laat nemen bij de ouders was geen goed idee => imprint!

Hoe zit het met het gewicht? Wat is het volgewicht? Wat is de voeding tijdens de training en de impact op het gewicht? Hou je een logboek bij van de training met je dagelijkse bevindingen? Als dit jou eerste vogel is kan ik je alleen maar de raad geven om in contact te komen met een ervaren valkenier of havikenier die je zal begeleiden tijdens je eerste stappen in het trainen van een roofvogel. Ik raad het iedereen af om het op je eentje te leren en/of te ontdekken. Dit komt het welzijn van de vogel niet ten goede.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 4:09 pm Reageer met quote
NoukensDirk
gebruiker

Hey,

ik heb hem inderdaad in november aangekocht.
De kweker had haar op 9 dagen al bij de ouders weggenomen en met de hand opgevoed.
Volgens hem was dat een betere manier om een hechtere vertrouwensband te creeeren met de vogel.

Volgens sommige bronnen, via het boek "dit is valkerij", en ook via internet heb ik vernomen dat imprint beter zou zijn, dat ze dan socialer zouden zijn.
vandaar dat mijn keuze naar imprint is gegaan.
Blijkbaar, als ik uw reactie mag geloven, een verkeerde keuze. Confused
Er is wel een ervaren kenner meegeweest toen we naar de vogel zijn gaan kijken, om de gezondheid te controleren.
De vogel is volledig gezond, en heeft extra vitaminen toegediend gekregen na het wegnemen bij de ouders.

Over het gewicht, ik heb haar eerlijk gezegd nog niet gewogen.
Wel is ze gewend om dagelijks op hetzelfde tijdstip eten te krijgen.
ik voeder haar enkel nog op de handschoen, ze komt dit zelf halen als ik het aanbied.
Zo ben ik dan ook met haar naar buiten getrokken sedert deze week om te kijken of ik haar ook zover krijg om het eten over iets grotere afstanden te komen halen en op de handschoen op te eten.
Deze afstand is uiteraard geen meters.
ik ben begonnen met de lengte van de langveter, en heb zo tot nu toe deze afstand verlengd tot een kleine 2 meter.
dagelijks probeer ik het ietsje verder.
Dit doe ik op aanraden van een ervaren valkenier uit de buurt, dezelfde als degene die mee is gaan kijken naar de vogel voor aankoop.

mvg,

Dirk
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 5:40 pm Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

NoukensDirk schreef:
ik heb hem inderdaad in november aangekocht.
De kweker had haar op 9 dagen al bij de ouders weggenomen en met de hand opgevoed.
Volgens hem was dat een betere manier om een hechtere vertrouwensband te creeeren met de vogel.

Wat je van info hebt gekregen is niet juist. In tegendeel zelfs. Een woestijnbuizerd die met de hand werd grootgebracht zal op latere leeftijd vaak meer problemen veroorzaken: hevig mantenen, schreeuwen/lanan naar voedsel, agressie naar mensen! Kwekers brengen deze vogels met de hand vaak groot omdat men zo meerdere rondes per jaar kan hebben. Als je de eireren uit het nest wegneemt, dan zullen de vogels een nieuw nest leggen => dubbel aantal kuikens => dubbele winst. Maar ik kan u garanderen dat kuikens uit latere ronden vaak zwakker zijn dan de eerste ronde.

NoukensDirk schreef:

Volgens sommige bronnen, via het boek "dit is valkerij", en ook via internet heb ik vernomen dat imprint beter zou zijn, dat ze dan socialer zouden zijn.

Hier ga ik niet mee akkoord. Ook in het boek "dit is valkerij" wordt dit niet beweerd. Je hebt verschillende vormen van imprinten. Je kan kuikens bij jou in de nabijheid nemen, zonder dat de kuikens zien dat jij ze voedzel aanrijkt (social imprint). Maar als jij het voedsel aanrijkt, dan doe je aan full-imprint. In het begin geeft dit idd. het voordeel dat de vogel minder "angst" zal hebben daar de vogel jou als soortgenoot zal aanzien. Maar als de vogel op volwassen leeftijd komt kunnen er problemen komen. De vogel heeft nl. geen "natuurlijke" afstand meer naar jou. De vogel zal vroeg of laat testen of hij/zij niet de dominante rol kan/mag spelen (in geval van woestijnbuizerd). Bij andere soorten heb je vaak nog dat deze solitair leven, dus op volwassen leeftijd zullen ze jou vroeg of laat uit hun territorium willen verdringen. Nog een probleem, de vogel zal steeds naar jou roepen (lees bedelen) voor voedsel. We noemen dit lanen. Ik kan u garanderen, als dit de hele dag aanhoudt, dan zal dit niet alleen op jou zenuwen werken, maar heel de buurt zal mogen genieten van het gekrijs. Ook zal de vogel telkens beginnen mantelen als deze voedsel krijgt. De vogel wil nl. niet dat jij met het voedsel zal gaan lopen => hevig drukken met vleugel en staart, en zelfs proberen wegvliegen.

NoukensDirk schreef:
Over het gewicht, ik heb haar eerlijk gezegd nog niet gewogen.

Dit is het eerste wat je moet doen, het volgewicht van je vogel bepalen! Zeker als het jou eerste vogel is moet je dagelijks je vogel wegen. Dat deze ervaren valkenier je hierop niet heeft gewezen vind ik raar.
BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 9:28 pm Reageer met quote
Angus
gebruiker

Over de koop op zich valt inderdaad lang en breed te twisten.
Maar met je trainingsmanier op zichzelf is niets mis.
Steeds op dezelfde manier blijven verder gaan, afdragen, niets forceren, en constant dezelfde methode blijven handhaven (bijna authistisch Wink )
Enkel goed gedrag belonen, slecht gedrag niet belonen (ook niet straffen, uiteraard !)
Hopelijk blijft ze dan sociaal.
Ik zou zeker een logboek gaan bijhouden: dagelijks wegen (op hetzelfde tijdstip, voordat ze haar eten krijgt.)
Verder ook noteren wat en hoeveel je voert, hoe ze reageert, welk weer 't was etc.
Als je wat verder bent met de training ben je blij dat je nog eens wat gegevens kunt terugzoeken
Ook kan plotseling sterk afwijkend gewicht wijzen op een probleem (ziekte?)
Dus dat zou ik zeer zeker het eerste jaar goed bijhouden.
Leer ook haar borstbeen voelen. Dat zal je in eerste instantie niks zeggen, maar als je de vogel later door en door kent, zul je hieraan informatie kunnen ontlenen.
Hou goed contact met je mentor, en (misschien subjectief) vergeet snel de naam van de gast die je de vogel heeft verkocht.
Da's mijn advies. Veel succes !

P.S. Leer het boek van Kune ongeveer van buiten !
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 10:02 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Dank je Angus voor je antwoord.

Dirk, zoek zeker een aantal ervaren valkeniers of liefhebbers op. Steel met je ogen van wat je ziet. Het boek is zeker een goede leidraad, maar zie dat je toch mensen leert kennen met ervaring die je verder helpen. Als je de Engelse taal machtig bent, koop ook enkele dvd's.

Nog een tip, bespaar nooit op telemetrie. Schaf een goede set aan, ook voor een woestijnbuizerd. Je weet nooit wat er gebeurt, en dan is het handig dat je kan terugvallen op je telemetrie. Leer hier ook mee werken voor je de vogel los laat door deze bijvoorbeeld te laten verstoppen en zelf te zoeken.

Wat de vogel betreft, hou het gewicht goed in het oog. Bepaal het volgewicht en ga NOOIT meer dan 15 a 20% onder het volgewicht. Altijd de vogel belonen voor de komst. Beschrijf dagelijks in je logboek hoe de training is verlopen, welk voedsel je hebt gegeven, wat de reactie was, hoe het weer was enz. Hou een grafiek bij van het gewicht en zoek naar patronen. En blijf uit de buurt van kippenhokken!
Wanneer mag de vogel los? Als deze zonder aarzelen op een lange afstand naar jou toe vliegt van zodra je de handschoen toont. Is er nog twijfel, niet lossen.

Maar de belangrijkste tip, zorg dat je een goede mentor vindt, met de juiste kennis en ervaring. Neem contact op met een vereniging, of kijk eens naar de opleiding die Syntra aanbiedt.
tips gezocht
  valkeniers.be Forum Index -> Berichten