Ik heb een roodstaart tarcel (kweekvogel) die vorig jaar op een onverklaarbare wijze bijna al zijn slagpennen heeft stukgevlogen (vooral zij L-vleugel).
Hij zit al jaren met een wijf in de voliere met kweekresultaten! Altijd rustig maar vorig jaar liep het mis!
Hij kan momenteel zo slecht vliegen dat hij wel een prooi zou kunnen vormen voor het wijf!
Ik wil deze zo snel mogelijk terug bij zijn wijf zetten maar sinds vorig jaar verloopt zijn muit héél moeizaam to bijna géén muit!
Wie heeft de ervaring met honing geven om de muit te bevorderen?
Even ter informatie:
hij eet veel duif
kwartel
muizen (rat lust hij niet zo graag
en uiteraard kuikens.
Als je misschien tips hebt om de muit te bevorderen, mag je het me laten weten.
Groetjes
Ivan
Geplaatst: Wo Mrt 10, 2010 6:01 pm
eagle-freak
gebruiker
ik zou ook wel graag enkele tips hebben
Geplaatst: Do Mrt 11, 2010 10:55 am
sanka
gebruiker
Mss.kan je hier iets mee. SORCHOL ,leverbescherming en vederconditie is verkrijgbaar bij de apotheek.
grt.
Geplaatst: Do Mrt 11, 2010 11:46 am
Rob
gebruiker
Schildklier.
Te halen bij het slachthuis.
Voer met mate (klein stukje) en niet elke dag. Per vogel verschilt de werking maar het helpt zondermeer.
Ik vrees dat uw tarsel niet voldoende fit is. Een roofvogel die niet fit/gezond is zal ook niet aan kweek en aan rui komen. Een raad die ik u wil meegeven is neem de tarsel uit de voliere en laat een onderzoek uitvoeren bij de dierenarts.
Je zal voor het toedienen van Sorchol, honing of schildklier toch uw tarsel van uw wijf moeten scheiden. Wanneer u deze producten zal toedienen tijdens het kweekseizoen zal er dit jaar GEEN kweek zijn. (of je moet het doen na het leggen van de eieren en stoppen voor de jonge uit het ei komen) De hormonenspiegel kweek/rui gaat namelijk rechtevenredig met elkaar.
Ik heb de opgesomde producten allemaal geprobeerd voor de rui te bevorderen. Het beste resultaat had ik bij schildklier. De rui zette bijna onmiddelijk in. Wel op tijd stoppen want anders heb je voor dat uw vogel blijft ruien.
Heb je al eens gedacht aan IMPING zodat de vogel terug op een fatsoenlijke manier kan vliegen.
Met vriendelijke groeten,
Peter
Geplaatst: Do Mrt 11, 2010 12:14 pm
Franklin
gebruiker
Bedankt voor de tips!
@ rob, Ik had ook al van een collega gehoord dat schildklier niet slecht is, maar dat sommige vogels het niet lusten( dat moeten we dan maar effe testen).
@ peter:
De vogel is uit de voliere en is onderzocht geweest door een dierenarts want hij had een kwetsuur opgelopen en tijdens de verzorging is de vogel volledig onderzocht.
Ik heb er al jongen van gehad en dat er dit jaar geen nest is, baart mij geen zorgen.... eerst de vogel en dan pas kweek!