Heb mij verleden week een HH wijf aangekocht. De vogel is van 2006 en jaagt op kraai en konijn.
Na wat afdragen was hij snel gewend aan mij en vloog ik hem los.
Maar hier komt het :
Hij volgt heel goed maar als hij komt aanvliegen en ik steek mijn handschoen niet uit probeert hij op mijn hoofd te landen.
Dit is een groot probleem en een groot risco, ik moet de vogel zeer goed in de gaten houden.
Iemand ervaring mee ??
Geplaatst: Zo Jan 31, 2010 2:10 pm
Daniels
gebruiker
BAD
Laatst aangepast door Daniels op Zo Jan 31, 2010 6:52 pm, in toaal 2 keer bewerkt
Geplaatst: Zo Jan 31, 2010 2:43 pm
midas
gebruiker
Hoi Daniel,
Ik denk dat dit het gevolg is van een vroegere beginnersfout,aangezien de vogel al een vroegere eigenaar had,...misschien?
Ofwel is het een harris die de jachttechniek iets te letterlijk neemt,op de kop pakken
Mvg. Luc
Geplaatst: Zo Jan 31, 2010 11:02 pm
beni
gebruiker
Ik heb hetzelfde gehad met mijn tarsel torenvalk, ging ook op mijn hoofd en schouders zitten, doorzetten is de boodschap; de arm gestrekt houden tot ze zelf beslist om op de hand gaan te zitten om zo de beloning te nemen eens ze dat begrepen heeft zal ze dat nog zelden doen, toch is het uitkijken geblazen want ze zal je van tijd tot tijd testen en vooral doorzetten. Een goede hoed of pet kan hier goede diensten bewijzen.
Greetz
Beni
Geplaatst: Zo Jan 31, 2010 11:22 pm
Daniels
gebruiker
Ze komt op de hand zonder probleem maar als ze achter mij aanvliegt en de hand is er niet grijpt ze mijn hoofd. de eerste keer was ik mijn muts en bril kwijt en reageerde ze zeer wild.
Ik dacht dat ze mij teste maar dit is niet het geval.. voedsel aanbieden of attack.
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 8:59 am
fantom
Valkeniers.be WebTeam
Imprint!
Jij bent de magneet van de vogel, steek je je hand niet uit met voedsel zal deze niet verder vliegen maar bij jou blijven tot je voedsel geeft. Je hoofd is de hoogste zitplaats.
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 10:14 am
Daniels
gebruiker
fantom schreef:
Imprint!
Jij bent de magneet van de vogel, steek je je hand niet uit met voedsel zal deze niet verder vliegen maar bij jou blijven tot je voedsel geeft. Je hoofd is de hoogste zitplaats.
Wel de vogel is parent bread en komt van Cor Berben in Linden.
Ik vermoed dat deze vogel een beetje reageert zoals een steenarend dewelke al een tijd niet heeft gejaagd.
Vorige eigenaar jaagde alleen met de vogel misschien daarom ook dat hij niet gewend meer is te volgen. Meestal ging deze op kraai en konijn en werd van de hand gelost.
Ik heb al een 4 tal imprint HH getraint en deze deden het niet, ze vlogen goed voorbij en gingen ergens zitten wachten.
In elk geval moet ik zeer voorzichtig zijn en goed naar de bel luisteren.
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 10:19 am
midas
gebruiker
Als die vogel van die kweker komt moet ge een goede vogel hebben uit een uitstekende bloedlijn.
Mvg. Luc
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 12:22 pm
fantom
Valkeniers.be WebTeam
Woestijnbuizerd kunnen na verloop van tijd ook imprintgedrag vertonen, zelfs al zijn ze bij de ouders grootgebracht (voorbeeld lanen/schreeuwen, hevig mantelen...). Dit komt omdat de vogel van nature uit een "groepsgevoel" kent. Dit zien we vaak bij tarcels. Ook te laag gaan in gewicht heeft hier zijn invloed.
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 12:41 pm
Angus
gebruiker
Klopt, fantom. Een harris kan over het algemeen op hoog gewicht goed volgen.
Mijn Harris komt ook van Berben, Cor heeft mooie, grote vogels.
Ik denk toch dat het fout aangeleerd gedrag is.
Als de vogel 1 keer beloond werd voor zo'n actie blijft hij het vaak doen.
Overigens denk ik ook dat het niet gemakkelijk is om van een
bejaagde Harris weer een "Demo-Harris" te maken.
Zeker niet belonen, blijven opnieuw afgooien en enkel belonen voor juiste acties, zou ik adviseren. En niet te ver laten zakken in gewicht.
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 5:03 pm
Daniels
gebruiker
allen bedankt voor de reactie en inderdaad zit zeker wat in.
Ik heb hem boven gewicht nu gevlogen maar begint dan te tossen.
Afin ik wil er geen demo vogel van maken absoluut niet maar het gevaar zit er in, daarom moet ik hem goed in het veld/bos in het oog houden als hij naar zijn PARTNER komt.
Zoals vernoemd vliegt hij perfect zo lang ik mijn hand op tijd uitsteek.
Dit doe ik alleen als ze op 5 meter van me af is anders ben ik binnenkort kletskop
Is ook een grote sterke vogel jachtgewicht is 970gr.
En ook correct van dat lanen, heeft zij hier nog niet gedaan maar deed het wel met de vorige eigenaar.
Laatst aangepast door Daniels op Wo Feb 03, 2010 10:46 am, in totaal 1 keer bewerkt
Geplaatst: Ma Feb 01, 2010 5:21 pm
fantom
Valkeniers.be WebTeam
Daniels schreef:
... als hij naar zijn baasje komt...
Roofvogels hebben geen baasje! Maar we spreken over partnerschap. Dit is een wezenlijk groot verschil en een basisprinciepe van iedere training met roofvogels.
Geplaatst: Vr Feb 12, 2010 7:01 pm
Estru
gebruiker
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn kerkuil. Hij begon mijn hoofd te slaan toen hij een paar maand losvloog (ben hem beginnen trainen op 15 weken ofzo). Sindsdien aan veel mensen mijn probleem voorgelegd en al het denkbare uitgeprobeerd maar hij doet het nog steeds (en hij is 2.5 jaar nu). Ik heb het inmiddels wat opgegeven en let nu gewoon goed op als ik ga vliegen. Ik merk wel dat hij het vooral doet als hij genoeg heeft van het vliegen, het lijkt of hij dan zijn eten van mij wil afdwingen. Als ik hem in plaats van dagelijks om de 2 dagen vlieg doet hij het veel minder.