Minimum maten etc wel ik zet mijn zwarte wouw verleden week in een grotere voliere en wat gebeurd er mevrouw begint gras te eten terwijl ik op reis ben. Gelukkig merk ik via de camera dat er wat loos is, verwittig mijn vrouw en inderdaad problemen om een braakbal te verwijderen.
Ik snel naar huis en neem de vogel mee naar de dierenarts daar aangekomen even verdoofd maar dan...morsdood door de stress.
Toch maar opengesneden om braakbal te verwijderen en ja gras was hooi geworden daar het gras al het vocht opneemt uit de keelholte.
In elk geval weer een les geleerd en dat is dat sommige vogels het gewoon niet kunnen laten zo maar alles op te pikken en hier moet rekening gehouden worden met ondergrond, steentjes ?? neen dit eten ze ook al op ,zal voortaan alles volgooien met zand.
Geplaatst: Wo Jan 27, 2010 12:16 pm
erik
Valkeniers.be WebTeam
Ik ben ook overgeschakeld naar zand als ondergrond. Ik spoel het vuil (smelstel, braakballen, botjes,...) niet meer in de grond maar neem het weg. De vogels nemen regelmatig een zandbad. Maar steentjes hebben ze nodig voor hun maagwand/krop te 'kuisen'. (mijn tarsel eet regelmatig kiezels en braakt die uit op een schab. Zijn steeds dezelfde grote, Het gaat om ronde kiezels. Ook mijn valk doet dit met iets grotere kiezels. Perfect zoals N. Fox het omschrijft) Dus kregen ze een nest met kiezels allerlei. Ook hebben ze deze kiezels nodig om hun bekken te onderhouden. En de kleine keien gebruiken ze in de muit als speelgoed.
En uiteraard krijgen ze ook een bad met water, als de weersomstandigeheden het toelaten.(nu dus niet)
Geplaatst: Wo Jan 27, 2010 12:31 pm
midas
gebruiker
Ook geschikt als bodem is een gewoon aarde met strook van kiezel en zand,eenvoudig proper te harken.
Sommige soorten nemen een stofbad zoals de mussen.
Bij kiezel en zand wel opletten met te nauwe ringen,gevaar voor korrel tussen ring en loopbeen.
Mvg. Luc
Geplaatst: Wo Jan 27, 2010 12:57 pm
DanielFortesque
gebruiker
Hoi , Daniels ,
Erg je zwarte wouw te moeten verliezen hieraan , een verlies valt altijd heel zwaar .
Maar , dat is nu eenmaal het leven .
Ikzelf hou mijn vogels in gewone volieres , op de bodem was eerst gewoon gras , maar daar is nu niks meer van over en het is nu overal gewone grond.
Ik reinig deze volieres wekelijks twee maal .